Pagina's

woensdag 22 juni 2011

Maarten van Rossem nieuwe gezicht 'head & shoulders'

Head & shoulders doet me geen reet!

Rotterdam Verzorgingsproductengigant Procter & Gamble (P&G) heeft vandaag een nieuwe advertentiecampagne voor head & shoulders aangekondigd, waarin de bekende historicus Maarten van Rossem de hoofdrol gaat vertolken.

De keuze voor de emeritus-hoogleraar is opvallend. Zo liet de morsige Utrechter zich ooit ontvallen dat hij een hekel heeft aan douchen en dit slechts een keer in de week doet. Maar juist daarom zou het contracteren van Van Rossem door Procter & Gamble wel eens een gouden greep kunnen blijken te zijn, aldus Bergen Merey, directeur Benelux van P&G. "De altijd in het zwart geklede Van Rossem is bij uitstek geschikt om de effectiviteit van onze anti-roosshampoo voor het voetlicht te brengen."

Bergen Merey denkt ook dat de totaal nieuwe ugly-people-approach voor een verrassing gaat zorgen in marketingland. "Mooie mensen in reclames hebben het altijd goed gedaan, maar door nu voor een onsmakelijk type als Van Rossem te kiezen wordt de consument minder geconfronteerd met zijn eigen imperfecties. Het merk krijgt een hele nieuwe lading. Let op mijn woorden, onze campagne met die oude viezerik wordt een game changer, we gaan marketinggeschiedenis schrijven."

Stiekem overgieten
Maarten van Rossem zelf, wil niet al te veel woorden vuil maken aan de campagne. "Ik geef geen ene reet om head & shoulders, maar ze betalen een stuk beter dan de Speakers Academy!" Van Rossems vrouw was desgevraagd wel spraakzamer.  Zo gaf ze toe dat ze al jaren stiekem de bekende anti-roosshampoo overgiet in de huismerkshampoofles van haar sporadisch douchende echtgenoot. "Alle kleine beetjes helpen nietwaar?"

Tevens bleek zij zo onbedoeld de aanzet te hebben gegeven voor de revolutionaire promotie-campagne. Toen zij dit geheimpje namelijk verklapte op een verjaardagsfeestje was er toevallig een marketeer van Procter & Gamble aanwezig die het verhaal gretig aanhoorde. Van het een kwam het ander, met de nieuwe campagne als resultaat.