dinsdag 26 april 2011

Philips trekt na TV's ook stekker uit PSV

Amsterdam Elektronicaconcern Philips gaat stoppen met zijn voetbalactiviteiten. Bestuursvoorzitter Frans van Houten maakte dit vanochtend bekend in het programma RTL Z Nieuws. Philips zegt dat het al langer speelde met het idee om te stoppen met de Eindhovense voetbalclub maar dat het beslissingsproces tot desinvestering in een stroomversnelling is gekomen na de aanhoudende teleurstellende prestaties van de afgelopen weken.

De kersverse topman Van Houten neemt hiermee de tweede grote beslissing sinds zijn aantreden als bestuursvoorzitter van Philips. Eerder maakte hij al bekend dat Philips niet zelf meer TV's gaat maken, maar dit nu gaat uitbesteden aan het Chinese TVP.



Van Houten tegen RTL Z Nieuws: "PSV is al sinds lange tijd een bleeder met een negatief resultaat. Uit strategische overwegingen zijn we niettemin veel geld blijven steken in PSV, omdat het voetbal een uitstekend platform bood voor exposure van onze TV-assortiment. Nu TV's verkopen geen core activity meer is van Philips, verliest het voetbal en hiermee PSV voor ons aan relevantie."

Van Houten benadrukte dat het niet gaat stoppen met sportsponsoring: "Integendeel, we gaan onze sponsorbudget overhevelen naar sporten die meer bij onze kernactiviteit Health Care & Wellness passen, sporten met een ouder publiek dus. U kunt hierbij denken aan golf, jeu de boules en klaverjassen. Het is wel de bedoeling om als Amsterdams bedrijf dichter bij huis te blijven."

Later op de dag voegde de Philips-topman de daad bij het woord door een sponsorcontract ter waarde van 15 miljoen euro, uitgespreid over drie jaar, te tekenen met de Amsterdamse klaverjasvereniging Altijd Wat in Holysloot.  Voorzitter Rina Kruiswijk is dolgelukkig met de nieuwe sponsor. "We kunnen eindelijk een aantal zaken aanpakken in het Wijkgebouw zoals een rolstoeltoilet voor de minder valide leden. Tevens hebben we nu een budget voor het aantrekken van een trainer-coach. We denken er aan om Bert van Marwijk (voormalig wereldkampioen klaverjassen red.) los te weken bij de KNVB. We willen hiervoor 3,5 miljoen euro per jaar reserveren." aldus Kruiswijk.

Voor PSV zijn de druiven zuur. Het zal drastische bezuinigingen moeten doorvoeren om voor volgend jaar een sluitende begroting te kunnen presenteren. PSV-voorzitter Peter Swinkels is inmiddels in gesprek met een aantal nieuwe potentiƫle geldschieters. Swinkels: "We hebben een shortlist van drie kandidaten en hopen binnen een maand de nieuwe hoofdsponsor te kunnen presenteren" Volgens onbevestigde berichten maakt Cafetaria Grillroom Bob de meeste kans. De andere twee kandidaten zijn naar verluid Rijopleiding de Kruijf en Skylines Tattoos Piercing dat nu al de tatoeages van het eerste elftal verzorgt.